Ledsen

Jag blir så ledsen på mig själv.

Tänkte ta en lång härlig promenad såhär på förmiddagen på min lediga dag.
Men allt blev bara fel

Jag har alltid, så länge jag kan minnas, mått psykiskt dåligt av att folk kollar på mig.
Jag tror att alla som tittar på mig tänker "Fan vad ful hon är" eller "Jävla tjockis".
Jag mår verkligen dåligt av att känna folks blickar på mig, helt enkelt.
Jag tycker till och med att det är riktigt jobbigt att gå på trottoarer intill vägen för att det kör förbi så många bilar - med andra ord väldigt många personer som kan titta på mig.
Jag inbillar mig på något sätt att jag är mindre värd än andra, att jag liksom är för ful för att få vistas utomhus. 

Jag är inte fåfäng.
Ändå tillbringade jag 1 timma framför spegeln innan jag kunde gå utanför min lägenhet.
Jag sminkade mig, fixade håret, provade olika kläder, bytte olika par skor för att se vilka som såg bäst ut och framförallt för att mentalt försöka intala mig själv att jag är fin, så att jag skulle våga ta mig ut.
Allt bara för att jag skulle gå en promenad.
Hur sjukt är inte det?
Att jag måste göra det för att jag ska känna att jag duger.
Att jag måste göra det för att känna att jag får vistas ute bland annat folk. 

På kvällarna känns det lättare att gå ut.
För då är det mörkt.
Då kan man klä sig helt i svart, dra upp luvan på jackan och man blir så gott som osynlig.

Det ironiska med allt detta är att jag jobbar inom ett serviceyrke som gör att jag träffar hundratals personer (kunder) varje dag, och det får mig inte att bli obekväm.
På jobbet är det helt okej att möta okända människors blickar.
Det mår jag inte dåligt av.
Men så fort jag är ledig, och möter människor när jag är "privat" - Då blir det jobbigt.

Kommentarer
Postat av: Nathalie

Det är precis som det är jag som skrivit denna texten! Jag är PRECIS likadan så du är absolut inte ensam. Men det gäller att du försöker utmana dig själv genom att gå ut på promenad utan att kolla dig i spegeln och bara njuta av själva promenaden. Ju fler gånger du gör det desto lättare kommer det bli. Jag vet att det är lättare sagt än gjort, tro mig! Men låt inte dina dumma tankar hindra dig! Heja dig!

2012-01-10 @ 13:38:44
URL: http://blodsvettochtarar.blogg.se/
Postat av: Nina

guud vad jag känner igen mig i det du skriver!

2012-01-10 @ 15:04:54
URL: http://minustjugokilo.blogg.se/
Postat av: Sofia

vad tråkigt! Lätt att säga men tänk att de tittar på dig för att du är fin istället! (:

2012-01-23 @ 11:40:16
URL: http://fransoffantillsparet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0